Dag 2 : Pecq - Brunehaut

14 augustus 2025 - Wevelgem, België

Raar maar waar : het verhaal van vandaag begint eigenlijk gisteren .......
Gisteravond kreeg ik nog een wandelstok met bijhorende Sint-Jacobsschelp cadeau van mijn neef Vic zodat ik goed geëquipeerd de tocht kan maken.

IMG-20250813-WA0020
Bedankt Vic, hij zal zeker van pas komen.

Toen ik deze morgen opstond, voelden lijf en leden zeer goed aan: geen pijnlijke spieren of gewrichten.
De wandeling van gisteren heb ik dus goed verteerd.

20250814_073331

De tocht begon langs de Schelde voor een 10-tal km tot in Doornik.
Terug een zalige stukje : weinig tot geen verkeer, enkel een 3-tal boten gezien.

20250813_112409

Dit stuk van de tocht was tevens een flashback: bijna exact 14 jaar terug (2011) heb ik, samen met dochter Esther en de tandem, langs dit stuk gefietst.
Dit was een van de eerste 'expedities' die ik gedaan heb: de Schelde fietsen van bron tot monding, een trip van 4 dagen.

DSC05213

Terug naar het heden.
Doornik binnenkomen langs het water had iets mistroostigs : een grijze, industriële strook vormt een gevaarlijke overgang tussen het gemoedelijk landelijke en de drukkere stad.

20250814_091028

Als je de stad binnenkomt, zie je de beroemdste brug van België : de Pont des Trous.

20250814_091754 20250814_091537
De brug kreeg duidelijk een make-over en blijkbaar kregen ze in Doornik ook hun verlaagde Scheldeboorden.
Hieronder de situatie in 2011.
 doornik

In de stad had ik een eerste opdracht : een stempel scoren zodat ik kan aantonen dat ik de tocht gemaakt heb.
Het was mij niet duidelijk waar ik die stempel kon krijgen.

Eerste halte : de Sint-Jacobskerk : een mooie, sobere kerk
niets gevonden, niemand aanwezig

20250814_092436

Halte 2 : de OLV Kathedraal : een mooiere en grotere kerk, d'r is wel nog wat werk aan.
Ook hier : niets gevonden, niemand aanwezig

20250814_093424

Ten einde raad naar de toeristische dienst: daar was ik aan het goede adres. 
De eerste stempel is binnen ! 

1000016122
Deze stempels worden geplaatst in het stempelboekje, of de 'Credencial'. 

20250814_164255
Daarnaast is het boekje ook belangrijk omdat het toegang verschaft tot de 'albergues'; dit zijn de goedkope slaapplaatsen die speciaal voorbehouden zijn voor de pelgrims.

Eens buiten Doornik kreeg ik een totaal ander sfeer voorgeschoteld : een weids landschap, met enkel wat vogels (en een hertje !) als levende wezens.

20250814_101308
Vanaf hier is de de route ook zeer duidelijk zichtbaar : overal zie je wel het 'schelpje' op een paaltje of bord.
In Doornik zelf vond ik ze zelfs terug op de grond.
 

20250814_1030341000016120

Het weer was terug uitstekend en de hitte was draagbaar. 

afgelegde afstand : 24 km

Screenshot_20250814_114829_Organic Maps

slaapplaats : thuis

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

Foto’s

6 Reacties

  1. Stephan:
    14 augustus 2025
    Blij te lezen dat je goed gestart bent. Blijven gaan😀
  2. Hendrik C.:
    14 augustus 2025
    Wauw! Heel blij te lezen dat je goed vertrokken bent. Ik duim mee dat alles goed mag verlopen.
    Geniet van alles, elk uitzicht en elk moment onderweg. Buem Camino!
  3. Vancompernolle Heidi:
    14 augustus 2025
    Toppie,mooi gewandeld! 💪🏻
    Alles is ook veel mooier met dit mooie weer. Geniet ervan!
  4. Edwin:
    14 augustus 2025
    Goed bezig, mooi en aangenaam te lezen verslag! Tot de volgende makker
  5. Magda:
    14 augustus 2025
    Leuk om te lezen dat alles vlot verloopt en dat je heup niet lastig doet.....goed rusten deze nacht en morgen weer een tripje verder, succes
  6. Cindy:
    15 augustus 2025
    Wauw, 24 km gewandeld. Goe bezig. Leuk om je verhaal te volgen.
    Die flasbacken maakt de tocht leuker dat je een plek door kruist en herinneringen terug op haalt. 😍 En ja, kerken staan leeg de dag van vandaag.
    Goed dat je de warmte kan verdragen. Succes en belangrijkste geniet!